Dieta dla kobiet karmiących

dieta dla kobiet karmiących

Dieta matki karmiącej piersią musi uwzględniać zarówno zwiększone zapotrzebowanie kobiety na kalorie i niektóre składniki odżywcze, jak i eliminować składniki pokarmowe o potencjale uczulającym dziecko. Zapotrzebowanie kaloryczne matki karmiącej zwiększa się o ok. 400- 500 kalorii a dieta powinna być wzbogacona w żelazo, wapń, magnez, witaminy z grupy B oraz nienasycone kwasy tłuszczowe omega 3 i 6 oraz białko. Wynika to zarówno z zapotrzebowania organizmu mamy na te składniki, jak i z konieczności dostarczenia ich dziecku z pokarmem matki. Bardzo istotna jest regularność przyjmowania posiłków, 5-6 razy dziennie. I najważniejsze- konieczne należy dbać o odpowiednie nawodnienie organizmu, 3 litry wody na dobę to absolutna konieczność! A jakich produktów należy unikać? Ostrych przypraw, cebuli i czosnku, nabiału jako źródła laktozy, alkoholu, surowych ryb czy mięsa, warzyw strączkowych oraz wzdymających i tłustej, przetworzonej  żywności. Talka dieta wyjdzie na zdrowie zarówno mamie, jak i jej dziecku.

Dieta lekkostrawna

dieta lekkostrawnaNie jest tajemnicą, że tradycyjna polska dieta nie należy do lekkostrawnych. Tymczasem, w zgodnej opinii lekarzy oraz dietetyków to właśnie dieta lekkostrawna jest najzdrowsza i najbardziej odpowiednia dla ludzkiego organizmu. Za najzdrowszą uznaje się dietę śródziemnomorską, która w bardzo dużej mierze składa się z warzyw oraz owoców. Czasami można usłyszeć argumenty mówiące o tym, że dobra dieta powinna być „treściwa“, jednak tego rodzaju twierdzenia opierają się na nieracjonalnej defiicji słowa „treściwy“. Owszem, dieta powinna być treściwa, to znaczy bogata w cenne i potrzebne naszemu organizmowi składniki odżywcze, takie jak witaminy, mikroelementy oraz białka. Dieta składające się w głównej mierze z czerwonego mięsa nie jest treściwa, tylko po prostu obciążająca dla układu pokarmowego(istnieje dowiedziony naukowo związek pomiędzy ciężkostrawnością diety a różnymi chorobami układu pokarmowego, w tym na przykład nowotworem jelita). Aby zaś dostarczyć organizmowi odpowiedniej ilości skłądników odżywczych wcale nie potrzebujemy ciężkostrawnych bigosu, golonki albo kotletów schabowych. Doskonałym przykładem jest tutaj wspominana już dieta śródziemnomorska, która, o ile zostanie dobrze zbilansowana, jest w stanie bez trudu dostarczyć naszemu organizmowi wszystkich potrzebnych mu składników.

Dieta 1000 kcal- dla zdeterminowanych

dieta 1000 kaloriiDieta 1000 kcal uchodzi za jedną z najbardziej restrykcyjnych diet. Wprowadzenie tak znacznego deficytu kalorii sprzyja osłabieniu organizmu i bardzo utrudnia skomponowanie diety tak, by dostarczała wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Diety tej nie należy kontynuować długo- zalecany jest okres jednego miesiąca, po którym powinien nastąpić nieznaczny wzrost kaloryczności diety. Takie ograniczenie kalorii może paradoksalnie skutkować  spowolnieniem metabolizmu, warto włączyć więc do diety produkty nasilające przemianę materii- ananasa, jogurt naturalny, siemię lniane czy imbir. Wartościowymi produktami spożywczymi są jajka, orzechy, zielone warzywa liściaste oraz chude mięsa i ryby. Aby zapewnić uczuci sytości bez znaczącego podwyższania kaloryczności posiłków, należy włączyć duże ilości surowych i gotowanych warzyw. Trzeba jednocześnie pamiętać o piciu dużych ilości wody, dzięki czemu błonnik nie spowoduje niestrawności i problemów z zaparciami. W czasie trwania diety zalecane jest ograniczenie aktywności fizycznej do spokojnych spacerów.

Jak powinien odżywiać się sportowiec

dieta sportowcaDieta dla sportowca powinna być dostosowana do sportu, który uprawia. Przykładowo, dieta sportowa dla uprawiających sporty wodne wymaga zwiększonej ilości węglowodanów, ponieważ zużywają oni szybko duże ilości energii. Potrzebują też dużych ilości cynku i witaminy B. Z kolei kulturyści potrzebują, aby ich tkanka mięśniowa szybko wzrastała, dlatego potrzebują dużych ilości białka, a także kreatyny, dostarczanej poza zwykłym pożywieniem, aby zwiększyć syntezę włókien mięśniowych i przemianę białek. Kulturyści występujący w zawodach tuż przed nimi spożywają więcej preparatów zawierających takie substancje, jak L-karnityna, aby zredukować jeszcze więcej tkanki tłuszczowej przez jej spalanie. Jednak nie wolno przyjmować takich preparatów przez dłuższy czas. Z kolei w grach zespołowych najważniejsze zagrożenie to odwodnienie i utrata masy ciała podczas gry. Dlatego też istotnym składnikiem diety są preparaty nawadniające i uzupełniające poziom elektrolitów. Dla przyspieszenia metabolizmu piłkarze czy siatkarze potrzebują też więcej witaminy B.

Dieta dopasowana do Ciebie

dieta dopasowanaNiezależnie od tego, w jakim jesteś wieku i jakiej potrzebujesz diety, dietetyk Legnica pomoże Ci ją opracować. Przykładowo, szczególne wymagania co do diety mają kobiety w ciąży. Kobieta w ciąży powinna ograniczać potrawy smażone i pieczone, ponieważ naraża to dziecko na cukrzycę czy choroby żołądka. W czasie ciąży kobieta powinna spożywać więcej kwasu foliowego, dotyczy to też okresu przed zapłodnieniem. Jego źródłem są zielone warzywa i owoce, a więc np. brokuły, brukselka, kiwi. Oprócz niej, jej dieta musi być bogata w żelazo i witaminę D, bez których płód może niedostatecznie rozwinąć tkankę kostną, a matka może utracić z moczem zbyt dużo potasu i wapnia, które są zatrzymywane przez tą witaminę. Z kolei z myślą o samym porodzie matka powinna przyjmować więcej witaminy C, która przez stymulowanie tworzenia kolagenu zmniejszy ryzyko rozstępów, poprawi elastyczność błon płodowych i ogólną odporność jej i dziecka. Na koniec warto wspomnieć o witaminach z grupy B, które zapewniają właściwe przetwarzanie energii przez stymulowanie metabolizmu.